Arbeidsvoorwaarden
Wanneer u ergens gaat werken is het verstandig om tijdens de onderhandeling met uw werkgever de arbeidsvoorwaarden te bespreken. Met de arbeidsvoorwaarden worden de voorwaarden bedoeld waaronder een werknemer werkt. Hierbij kan gedacht worden aan de arbeidsduur, het salaris en het aantal vakantiedagen. Na akkoord, worden deze voorwaarden vastgelegd in een arbeidsovereenkomst.
Bel 024-820 078 0 of mail Bram Hofmans.
Verschillende soorten voorwaarden
Wanneer er wordt gekeken naar de wettelijke definitie van het begrip “arbeidsvoorwaarden”, dan kan er gesteld worden dat de wet geen onderscheid maakt in het soort voorwaarden. In de praktijk is dit anders. Zo valt het op dat er wel degelijk onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende soorten voorwaarden. De voorwaarden zijn onder te verdelen in twee categorieën, namelijk primaire arbeidsvoorwaarden en secundaire arbeidsvoorwaarden. Onderstaand leest u meer over de verschillen tussen de soorten voorwaarden.
Wat zijn primaire arbeidsvoorwaarden?
Met ‘primaire’ arbeidsvoorwaarden worden de belangrijkste voorwaarden bedoeld. Voordat u ergens begint met werken spelen er waarschijnlijk een aantal vragen door uw hoofd. Hoe veel ga ik verdienen? Welke functie ga ik binnen het bedrijf bekleden? Hoe veel uren word ik op kantoor verwacht? In een onderhandelingsgesprek bespreekt de werkgever samen met de potentiële werknemer de bovenstaande vragen. De antwoorden op deze vragen worden omschreven als de primaire arbeidsvoorwaarden.
Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?
Naast de primaire voorwaarden zijn er nog andere onderwerpen van belang die u met uw werkgever moet bespreken, voordat het echte werk gaat beginnen. Deze onderwerpen worden de secundaire arbeidsvoorwaarden genoemd. Hierbij kunt u denken aan een auto van de zaak, uw pensioenregeling of een dertiende maand. Als werknemer is het verstandig om tijdens de zoektocht naar een nieuwe werkgever rekening te houden met de boven beschreven onderwerpen.
Arbeidsvoorwaarden opstellen
Bij het opstellen van de voorwaarden waaronder een werknemer werkt kunnen geschillen ontstaan. Zo is het een onderdeel waar verschillende belangen om de hoek komen kijken. Bij Lap en Hofmans advocaten helpen wij u graag met het opstellen van een modelovereenkomst. Mocht u als werknemer twijfels hebben over uw huidige arbeidsvoorwaarden of reglementen? Wij helpen u graag met het maken van een screening.
Bram Hofmans
Mr. B.J.F. (Bram) Hofmans (Nijmegen, 1984)
- 024 - 820 07 80
- hofmans@lapenhofmans.nl
- Groesbeekseweg 4, 6581 BH Malden